Maďarsko - Mosty v Budapešti
Hlavným mestom Maďarska preteká jedna z najväčších európskych riek Dunaj. Jej brehy spája niekoľko mostov, ale iba 4 z nich ležia v srdci budapeštianskeho európskeho dedičstva UNESCO: Reťazový most, Margitin most, Most Slobody a Alžbetin most. Každý deň po nich prejdú tisíce turistov a málokto si uvedomuje, že sa aj vďaka týmto staviteľským skvostom spojili dve samostatné mestá Buda a Pešť v dnešnú maďarskú metropolu.
Budapešť dlho čakala na prvý pevný most. Stal sa ním Reťazový most dokončený v roku 1848. Iniciátorom stavby bol politik István Széchényi, ktorého socha stojí pred maďarskou akadémiou vied. Za použitie mosta sa vyberalo mýto, ktoré neminulo ani šľachtica a príslušníkov modrej krvi. Tí spočiatku takú urážku odmietali a miesto priamej cesty volili dlhú okľuku. Dielo anglického architekta Adama Clarka slúžilo bez korekcie až do roku 1914. Za druhej svetovej vojny bol most silne poškodený. Na jeho opravu nezostávali financie a znovuotvorenie sa konalo až v roku 1949. Reťazový most je opradený niekoľkými legendami. Podľa prvej z nich je rovnako dlhý ako tunel, ktorý na neho nadväzuje, aby sa do neho v prípade nebezpečenstva mohol skryť. Druhá hovorí, že levy na úpätí mosta sú perfektné a nič im nechýba. Ak človek objaví vadu a nahlas ju vysloví, levy skočia do Dunaja.
Druhý pevný most cez rieku Dunaj sa volá Margitin most. Ako jediný má tvar písmena V a okrem spojenia Budy a Pešti vás zavedie aj na Margitin ostrov uprostred Dunaja. Výstavba mosta začala 20 rokov po inaugurácii Reťazového mosta. O projekt sa zaujímalo mnoho architektov zo zahraničných krajín. V tvrdej konkurencii nakoniec zvíťazil Francúz Ernest Gouin a priniesol svojim dielom nádych parížskeho štýlu do maďarskej metropoly. Most dnes slúži električkám, automobilovej doprave, autobusom MHD, cyklistom aj chodcom. Cez víkendy je maximálne vyťažený, pretože sa mnoho domácich aj zahraničných návštevníkov vydáva na prechádzky na Margitin ostrov. Ten je obývaný už od 12. storočia a skrýva historické pamiatky, malú
ZOO, kúpele s liečivými prameňmi, niekoľko športovísk, rozľahlý park, letné kino či krásnu japonskú záhradu.
Most Slobody preklenul rieku Dunaj ako tretí v poradí. Bol vybudovaný k príležitosti svetovej výstavy v roku 1896. Jedná sa o najkratší most v Budapešti, ale pod jeho piliermi dosahuje rieka najväčšej hĺbky. Starousadlíci často nazývajú tento most pôvodným menom most Františka Jozefa, lebo sám cisár stavbu slávnostne inauguroval. Na vrcholku pilierov si môžete všimnúť sochy vtáka Turula, slávneho zvieraťa z maďarskej mytológie. Most Slobody bol vyhodený do povetria ustupujúcimi vojakmi nemeckej armády v roku 1945. Oproti ostatným mostom poškodenie nebolo veľkého rozsahu, preto bol ako prvý opravený a ako prvý po oslobodení spojil obe časti mesta. Z tohto dôvodu bol premenovaný na most Slobody.
Zoznam mostov spadajúcich do dedičstva UNESCO uzatvára starý Alžbetin most otvorený v roku 1903. Až do roku 1926 držal prvenstvo najväčšieho zaveseného mosta sveta. V roku 1914 vyšla na most prvá električka, ale už v januári roku 1945 padol za obeť druhej svetovej vojne. Na jeho mieste dnes stojí nový Alžbetin most.
Maďarsko je európska metropola na Dunaji, spoznajte ju s Invia.sk >>
Publikované: 16.12.2013