Úraz na dovolenke? 5 vecí, ktoré musíte urobiť, aby ste neprišli o peniaze (a pokoj)

Stačí jediný nečakaný moment smoly – pošmyknete sa pri bazéne, zvrtnete si členok na prechádzke, dieťa dostane zápal stredného ucha alebo si privodí úpal po celodennom slnení. Dovolenka, ktorá mala byť plná oddychu a radosti, sa behom niekoľko minút môže premeniť na stres a obavy. Viete ale, ako v takejto situácii správne reagovať? A ako postupovať, aby vám poisťovňa skutočne preplatila všetky potrebné náklady? 

"Aj keď má väčšina turistov cestovné poistenie dohodnuté, v praxi často nevie, ako sa pri úraze alebo chorobe zachovať. Urobia chybu hneď na začiatku - napríklad seba alebo deti nechajú ošetriť bez kontaktovania asistenčnej služby, neschovajú si doklady alebo zabudnú na potvrdenie z letiska pri strate kufra," vysvetľuje Jiří Rippel, Head of Business Development cestovnej agentúry Invia. Podľa neho pritom stačí pár jednoduchých krokov a turisti si tak môžu ušetriť nielen stres, ale aj stovky eur. Čo teda robiť, keď sa niečo pokazí? 

1.) Najskôr kontaktujte asistenčnú službu 

Ak vás bolí hrdlo alebo ste si vyvrtli členok, pred návštevou lekára najskôr zavolajte asistenčnú linku svojej poisťovne. Operátor vám poradí, kam ísť, kde vás ošetria bez doplatku a čo je potrebné si postrážiť. Číslo linky nájdete na poistnej karte alebo v potvrdení poistenia. Asistenčná služba je dostupná 24 hodín denne a komunikuje v slovenčine. „Pomôže klientom dohodnúť termín u overeného lekára, zabezpečiť tlmočenie aj úhradu nákladov,“ vysvetľuje Jiří Rippel, Head of Business Development cestovnej agentúry Invia. Odporúča si číslo uložiť do mobilu alebo k cestovným dokladom ešte pred odchodom. 

Slovenskí turisti môžu využiť aj Online Asistenciu dostupnú cez digitálnu kartičku cestovného poistenia – rýchlo tu nahlásia poistnú udalosť a získajú odporúčania, kam sa obrátiť alebo sa im ozve pracovník asistenčnej linky. „Celá tretina klientov s poistnou udalosťou dnes už komunikuje výlučne digitálne prostredníctvom e-Travel,“ dopĺňa Vojtech Zima, Senior Account Manager spoločnosti AXA. 

2.) Všetko si schovajte (a pokojne odfoťte) 

Po ošetrení si vždy nechajte vystaviť lekársku správu, účtenku a rozpis výkonov. Bez nich vám poisťovňa nemôže nič preplatiť. "Odporúčame tiež vziať si vizitku zdravotníckeho zariadenia, prípadne si odfotiť ceduľu na budove. Uľahčí to orientáciu v dokumentoch pri vybavovaní poistnej udalosti," upozorňuje Jiří Rippel z Invia. 

3.) Po návrate komunikujte s poisťovňou 

Väčšina poisťovní dnes umožňuje nahrať dokumenty online - stačí vyplniť formulár, priložiť účtenky a počkať na vybavenie. Ak ste kontaktovali asistenčnú službu počas udalosti, proces býva rýchlejší a jednoduchší. Uistite sa, že máte všetky potrebné potvrdenia, lekárske správy či protokoly z letiska, aby vám poisťovňa mohla preplatiť náklady bez komplikácií. 

4.) Pozor na limity, športy aj alkohol 

Mnohí ľudia si vyberajú cestovné poistenie podľa ceny, bez toho, aby si podrobne overili, čo všetko kryje. Nízky limit alebo chýbajúce pripoistenie rizikových aktivít sa môže v prípade úrazu predražiť. „Dôležité je myslieť aj na úrazy pod vplyvom alkoholu – bežná poistka ich nekryje,“ upozorňuje Vojtech Zima. „Riešením je pripoistenie s limitom 0,8 promile. Aj tak však odporúčam byť s alkoholom počas dovolenky opatrný.“ Nezabudnite tiež skontrolovať, či máte pripoistené športové aktivity, ktoré plánujete vykonávať. 

5.) Kufor nedorazil? Bez potvrdenia ani euro 

Stratu batožiny nahláste ihneď na letisku a vyžiadajte si tzv. PIR protokol (Property Irregularity Report). Následne kontaktujte poisťovňu, ktorá môže uhradiť základné výdavky, aby klient mohol začať pobyt na dovolenke spotrebným vybavením. "Klient má nárok na preplatenie nákupu základných vecí, hygieny, spodnej bielizne alebo liekov. Všetko ale len v prípade, že má správne potvrdenie z letiska," upozorňuje Jiří Rippel.  

A čo ak predsa len urobíte chybu? 

Nezúfajte, aj keď neurobíte všetko ideálne, kontaktujte poisťovňu čo najskôr. Spíšte, čo sa stalo, a doložte, čo môžete - fotky, účtenky, e-maily. "Poisťovne posudzujú každý prípad individuálne a snažia sa klientom pomôcť. Dôležité je konať rýchlo, pravdivo a v pokoji, " uzatvára Jiří Rippel. 

Chyba sa môže stať každému. Ale s dobre nastaveným poistením, trochou predvídavosti a uloženým číslom na asistenčnú službu zvládnete aj nepríjemnosti s prehľadom. A z dovolenky si nakoniec odveziete nielen zážitky, ale aj skúsenosť, ktorú nič nepokazí. Viac tipov aj najširšiu ponuku zájazdov nájdete na www.invia.sk. 

Publikované: 29.06.2025