Prejsť k obsahu | Prejsť k hlavnému menu

Nekonečné krásy cestovania: Družičkou na svadbe vo Vietname

Hosťom na vietnamskej svadbe

Hosťom na vietnamskej svadbe Shutterstock

Súhrou náhod som sa ocitla aj so svojim päť ročným synom ako hosť na svadbe vo Vietname. Z niekoľkých gurmánskych výletov do pražskej vietnamskej tržnice Sapa som mala pocit, že už mentalitu aj chute tejto krajiny dôverne poznám... Bolo to odvážne tvrdenie. Poznala som sotva kúsok a o to zaujímavejšie bolo stretnutie s tamojšou realitou.

Rušné ulice Hanoja

Rušné ulice Hanoja Shutterstock

Vietnam je jedno veľké mravenisko. Odpustite mi tento výraz. To prirovnanie sa zrodilo v hlave môjho synčeka, ktorý neveriaco pozoroval ruch vietnamských ulíc. Skutočne je to tak. Všade sa to tu hemží podnikavými ľuďmi. Za najväčších šťastlivcov sú považovaní tí, ktorí bývajú v prízemnom byte. Tí si takpovediac v obývačke otvoria živnosť a od skorých ranných hodín predávajú okoloidúcim polievky alebo iné lahôdky. Na noc potom v prevádzke zaparkujú skúter - nevyhnutný dopravný prostriedok každej vietnamskej rodiny.

Objavte kúzlo Vietnamu: Vyberte si zájazd!

Nezabudnuteľný Hanoj

Hanoj, vstupná brána do Vietnamu

Hanoj, vstupná brána do Vietnamu Shutterstock

Už samotná prechádzka Hanojom pre nás bola exotickým zážitkom. Hlavné mesto leží na severe krajine a podľa mňa je tou pravou vstupnou bránou do Vietnamu. Doteraz nie príliš poznamenanú vplyvom západu, tak ako o poznanie modernejšie Ho Či Minovo mesto. Bývame v starej štvrti. Úzke uličky, vysoké domy s balkónikmi ovešanými mokrým prádlom, uctievané Ho Či Minovo mauzóleum, romantické jazero Hoan Kiem a sem tam nenápadný chrám, ktorý vždy pôsobí ako neuveriteľná oáza pokoja uprostred rušnej metropoly. Orientáciu nám uľahčuje pomenovanie ulíc podľa obchodného aj remeselného zamerania.

Všetkých gurmánov raj

Ovocné trhy vo Vietname

Ovocné trhy vo Vietname Shutterstock

Skoro ráno nás zobudí melódia linúca sa z miestneho rozhlasu. Velí vstať a s úsmevom sa vydať do práce. Preplietame sa pouličným trhom, ktorý sa odohráva na zemi a nestačíme sa diviť. Množstvo ovocia a zeleniny vidíme prvýkrát v živote. Sú tu aj obľúbené huby, čerstvé tofu, morské plody či žaby. Porciované bravčové a byvolie mäso si môžete aj ovoňať. Nakrájané vám bude presne tak veľké množstvo, aké požadujete. A tak si hanojská babička, vysoká asi ako môj syn, každý deň vyrazí na trh pre svojich 6 nudličiek mäsa. Prejde sa, porozpráva si a jej strava je vždy čerstvá. Žiadne týždenné zásoby v chladničke. Ryby sa tu porciujú ešte za živa a malé kraby drvené v mažiari na tom nie sú o nič lepšie. Mierne otrasení miestnymi zvyklosťami sa doplazíme na raňajky. Raňajkujeme silný vývar phô bó. Polievka plná výborných ryžových nudlí, ktoré synovi nesmierne chutia. Ja si pridávam chilli papričky, nakladaný cesnak a limetku. Navrch porciu čerstvých byliniek, ktoré dodajú polievke zaujímavú horkastú chuť. Sedíme na malých plastových stoličkách, ako v škôlke. Horúca polievka je úžasnou vzpruhou aj v 30 stupňových horúčavách.

Skala, loď, alebo strašidelný hrad? Netradičné svadobné miesta pre odvážnych

Prečítajte si aj:

Dobiehame na autobusovú stanicu, odkiaľ naša cesta pokračuje smerom do dediny Tu´Lam. Na pravú vietnamskú svadbu. Očakávania sú rozporuplné, každopádne veľké! Ovešaní igelitovými sáčkami s rôznymi pochúťkami z trhu sadáme na prvé sedadlá, čo sa po niekoľkých minútach ukáže ako skvelá voľba! Jazda mestom je trhavá a za bránami Hanoja až bláznivo rýchla. Nad hlavou visí vrieskajúca obrazovka s miestnymi hudobnými hitmi. Tá nás hypnotizuje až do doby, než sa za nami začnú ozývať zvuky, neklamne signalizujúce slabosť vietnamských žalúdkov. Snáď polovica ľudí zvracia do sáčku, alebo to aspoň naznačuje. Tentokrát mi ani nevadí, že sáčky s páchnucim obsahom spontánne vyhadzujú z okna. Aj inokedy preklínaná ľadová klimatizácia sa pre túto chvíľu stáva mojim priateľom. syn zvládol cestu s úctyhodným pokojom.

Zažite dobrodružstvo vo Vietname

Zlatý poklad vidieka

Ryžové polia a byvoly

Ryžové polia a byvoly Shutterstock

Dorazili sme do dediny. Užívame si nádherný kontrast s rušným Hanojom a čerstvý vzduch voňajúci trávou. Betónové domčeky pokojne sedia uprostred ryžových polí. Je práve doba zberu, a tak môžeme vidieť zrelé klasy tejto svetovo najužívanejšej plodiny. K synovmu veľkému nadšeniu pozorujeme malé kombajny a historické mlátičky priamo v akcii. Tí menej majetní zberajú do snopov ručne. Zlatý poklad sa suší všade. Na strechách domov, ktoré sú práve pre tento účel rovné, na chodníkoch aj na cestách. Pri vodných príkopách medzi políčkami sa pasú krásne vodné byvoly. Pokojnú atmosféru miesta naruší záujem miestnych vyfotografovať si naše blonďavé hlavy. Tamtamy fungujú dokonalo, a ako exotickí cudzinci v zapadnutej dedine, budíme značný rozruch. Od tej doby sme si už nikdy pri vodných byvoloch v pokoji neposedeli. Ak nás nefotili a neobchádzali na bicykloch deti, plniace povinnú školnú dochádzku, fotili nás a obchádzali na skútroch dospelí. Musím uznať, že sláva je pekne únavná.

Svadobné prípravy

Svadobná hostina vo Vietname je zážitok

Svadobná hostina vo Vietname je zážitok Shutterstock

Medzitým v rodinách novomanželov prebiehali veľké prípravy na zajtrajšiu oslavu. Zišlo sa široké príbuzenstvo. Nevesta si za zhruba 2€ vybrala nádherné šaty v požičovni. Účes a líčenie obstarala overená kozmetička a kaderníčka v jednej osobe. Strýčkovia a tetičky skoro ráno zabili dve prasatá. Zabíjačka prebiehala na betónovom dvore. Dedinčania vyzbrojení ostrými mačetami a drevenými doštičkami ovládali svoju prácu priam majstrovsky.

Cenovo dostupná exotika: 6 tipov kam vyraziť v zime za slnkom

Prečítajte si aj:

Odchádzame na trh pre ovocie a raňajkovať phô bó. Syn začína z tej rozličnosti chutí a nadmiery nových vôní štrajkovať. Jeho celodenná strava teda pozostáva z pšeničnej bagety s marmeládou - gastronomického pozostatku francúzskej kolonizácie - varenej ryže, ovocia a zeleniny. Nerobí mi problém ho pochopiť. Aj ja ľahko odolávam ponuke psieho, krysieho alebo mačacieho mäsa v reštauráciách. Napriek tomu verím, že sú to pokrmy výživné a chutné. Našťastie je tu skvelé tofu a aj nám bližšie kuracie alebo bravčové mäso, pripravené s rovnakou starostlivosťou.

Ružová družička

Tradičné slávnostné šaty

Tradičné slávnostné šaty Shutterstock

Vraciame sa domov, kde začína svadobná oslava. Synovi obliekam z krosny pekne pokrčené nohavice s košeľou a sebe typické vietnamské šaty Ao Dai s ručnou kvetinovou výšivkou. Zakúpila som si ich priamo u krajčírky v Hanoji. Konkrétny model vybrala sestra nevesty. A tak stojím medzi hosťami celá žiarivo ružová. V hľadáčiku mnohých fotoaparátov, ako inak. Svadba sa odohráva na dvore pred domom. Všetko je ozdobené červenými mašľami a volánmi. Novo prichádzajúci odovzdávajú finančný dar, ktorý mamka nevesty bez akýchkoľvek okolkov ihneď prepočíta. Čiastku si uloží do pamäte, aby mohla byť pri pozvaní a ich svadbu darovaná v rovnakej výške. Veľmi dômyselné. Naviac sa výberom peňazí celá sláva zaplatí.

Zájazdy do Vietnamu za babku

Novomanželia sedia na čele pod pódiom a najatý moderátor hovorí o ich láske. Samozrejme nerozumieme ani slovo, ale výnimočnosť okamžiku možno cítiť aj bez prekladateľa. Hostia sa priebežne obmieňajú, pretože ich sú dohromady stovky. Z toho dôvodu svadba prebieha celé tri dni. Prichádza na radu príhovor ženícha a nevesty. Bozk a fotenie. Atmosféra sa premení akonáhle sa začne nosiť na stôl. K tanierikmi so slnečnicovými semienkami a bonbónmi pribudnú veľké tácky s miskami, paličky a ide sa na to! Vodný špenát s cesnakom, zabíjačkové pochúťky, polievky, kuracie kari, tigrie krevety a ryža. Je sa dlho, rozpráva sa. Muži popíjajú domácu ryžovú pálenku a nemôžem povedať, že s mierou. Som rada, že ženám sa alkohol nevnucuje. Príbuzní sa striedajú na pódiu, aby predviedli svoje umenie spevu v tak obľúbenom karaoke. Deti šťastne pobiehajú všade okolo, trhajú plody karamboly, malé banániky a bláznia na hojdačke.

Pochúťky od farmárov

Vietnamskí farmári vedia čo jedia a prečo

Vietnamskí farmári vedia čo jedia a prečo Shutterstock

Druhý deň ideme na prechádzku a konečne si užívame pokoj bez fotenia. Páči sa mi, že aj ten najmenší kúsok pôdy pri ceste je osadený šalátom a bylinkami. Vietnamci dobre poznajú ich účinky a vedia, kedy je vhodné aký pokrm jesť. Preto sa stánky s občerstvením aj v mestách počas dňa dômyselne obmeňujú. Na trhu si pochutnávame na čerstvom  sójovom mlieku a sladkom dezerte ché. Ten si môžete nechať namiešať podľa svojich preferencií. My volíme fazuľu, kandidovanú kôru z pomela a kokosové mlieko. Výživné a lahodné.

Ryža v banánovom liste je skvelá desiata

Ryža v banánovom liste je skvelá desiata Shutterstock

Lúčenie s dedinou je dojemné a cesta autobusom späť do Hanoja ako cez kopirák. Naposledy prechádzame centrom a uličkami starého Hanoja. Stretávame ženy s vahadlami v typických klobúkoch. Kupujem si balíček z banánových listov, ktorý ukrýva hrsť zelených zrniečok mladej ryže. Úžasne čerstvá chuť mi nadlho utkvie v pamäti. Syn posrkáva čerstvo vylisovanú šťavu z cukrovej trstiny a obaja cítime, že nám Vietnam bude veľmi chýbať. Posledná prechádzka okolo jazera Hoan Kiem a potom už smer letisko. Ďakujeme Vietnam!

Páči sa vám tento článok?

Môžete ho ľahko zdieľať na sociálnych sieťach so svojimi priateľmi.