Prejsť k obsahu | Prejsť k hlavnému menu

Airbus A380: najväčšie dopravné lietadlo sveta

Airbus A380

Airbus A380

Je iba málo dopravných prostriedkov, ktoré by vzbudzovali tak veľký záujem verejnosti ako jedinečný Airbus A380. Najvačšie dopravné lietadlo sveta bolo lákadlom tohtoročných Medzinárodných leteckých dní na Sliači.

Tento dvojposchodový stroj je totiž skutočne monumentálny. Ak dávate prednosť reči čísel tak si skúste prestaviť dĺžku 72,7 metra, šírku kabíny 6,54 metra, rozpätie krídel 79,75 metra a výšku 24,09 metra. Nie každé letisko je na pristátie tohto obra dostatočne technicky vybavené. Aj letisko Praha muselo investovať 6 miliónov eur a prestavať príletovú dráhu.

Airbus A380 na linke Praha - Dubaj

Na pravidelné lety z Prahy sme si museli počkať až do roku 2016, kedy spoločnosť Emirates nasadila tento jedinečný stroj na linku Praha – Dubaj. O letenky na prvý let bol enormný záujem. Let týmto obrom je totiž prekvapivo pokojný a príjemný aj pre tých z nás, ktorí lietania zrovna nemilujú. Super výkonné motory pracujú veľmi ticho a obrovský stroj dobre odoláva aj silnejším turbulenciám. Štyri super výkonné motory Rolls-Royce Trent 900 dokážu vyvinúť rýchlosť až 945 km/h a dostať stroj do výšky 13 100 m. Maximálna doletová vzdialenosť je 15 200 km.

Airbus A380 - obor vo vzduchu už 10 rokov

Prvý komerčný let Airbusu A380 sa uskutočnil 25.10.2007 na trase Singapur – Sydney pod vlajkou leteckej spoločnosti Singapore Airlines. Unikátny stroj je prekvapivo ľahký vďaka vysokému obsahu uhlíkového vlákna v konštrukcii. To je aj hlavným dôvodom nižšej spotreby paliva a menších dopadov na ekológiu. V súčasnej dobe lieta po celom svete 216 strojov vo farbách 13 leteckých spoločností. Spoločnosť Airbus eviduje objednávky na ďalších 100 lietadiel.

Airbus A380 na pristávacej dráhe

Airbus A380 na pristávacej dráhe

Rozmiestnenie sedadiel Airbusu A380

V ideálnom prípade sa na palubu stroja zmestí až 853 sedadiel. Po rozdelení do letových tried sa počet zníži na 544. Airbus A380 má dve paluby. V hornej časti sú zvyčajne umiestnené sedadlá prvej triedy a business triedy, dolná paluba náleží triede ekonomickej. Cestujúcim z hornej paluby je povolený prístup do dolnej časti lietadla, naopak prístup z dolnej paluby na hornú je zakázaný. Cestujúci sú do svojej sekcie roztriedení už pred nástupom do lietadla, a tak prebieha usádzanie pred vzletom prekvapivo rýchlo.

Šťastlivci cestujúci prvou triedou sa môžu tešiť na plne polohovateľné sedadlá, luxusné menu, sprchové kúpele (každý cestujúci ich môže využívať 35 minút), moderný palubný salónik, toaletný stolík so zrkadlom priamo na sedadle, veľký priestor na nohy, WiFi pripojenie po celú dobu letu aj posuvné dvere na dosiahnutie absolútneho súkromia. Cestujúci v Business class majú zaistený maximálny komfort ruka v ruke s dokonalým technickým zázemím (WiFi pripojenie, napájací zdroj pre macbook, slúchadlá). Po prílete do cieľovej destinácie majú cestujúci k dispozícii limuzínu, ktorá je prepraví zadarmo kamkoľvek v okruhu 40 m od letiska.

Prvá trieda v Airbuse A380

Prvá trieda v Airbuse A380 Andy Mitchell

Aj ekonomická trieda Airbusu A380 je výnimočná. V jednom rade sa nachádza desať sedadiel, oddelených dvoma uličkami. Miesta pri okne sú tak mierne nedostatkovým tovarom. Miesta situované do uličky budú vyhovovať dlhonohým cestujúcim. Sedadlá pri núdzových východoch sú obvykle blokované pre rodičov s malými deťmi. Svoje miesta si môžu cestujúci rezervovať vopred (pre let Praha Dubaj je poplatok 25 USD). Váhový limit batožiny v ekonomickej triede je 30 kg na osobu.

Ekonomická trieda Airbusu A380

Ekonomická trieda Airbusu A380

Neostáva iné než popriať Airbusu A380 všetko najlepšie a do ďalších desiatich rokov tisíce míľ bez turbulencií. Skúste si naplánovať cestu na jeho palube a možno dáte za pravdu tvrdeniu, že už len cesta Airbusom A380 môže byť cieľ.

Štítok:

Páči sa vám tento článok?

Môžete ho ľahko zdieľať na sociálnych sieťach so svojimi priateľmi.

Páči sa vám tento článok?

Môžete ho ľahko zdieľať na sociálnych sieťach so svojimi priateľmi.